MZ ČR iniciovalo zřízení dvou linek nabízejících první psychickou pomoc. Jedna z nich je určena všem občanům, druhá pak poskytuje své služby výhradně pracovníkům ve zdravotnictví.
1. Linka první psychické pomoci– obyvatelstvo – obyvatelstvo
Provoz této linky je vázán na číslo 1212, na něž mohou volat občané v souvislosti s aktuální epidemií. Po jeho aktivaci se v hlavní nabídce mezi sděleními v rámci dalšího směrování hovoru ozve také: „Máte-li obavu ze současné situace a chcete využít linku první psychickou pomoci, stiskněte pětku“. Po zvolení této možnosti je volající spojen pracovníkovi podpůrné linky. Provoz zajišťují zdravotničtí interventi a psychologové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), vycvičení pro komunikaci s lidmi zasaženými psychicky nadlimitní situací. Dostupnost linky je aktuálně v době 7-24 hodin a v případě potřeby bude dále upravována. V nočních hodinách je případný volající odkázán na non-stop linku krizové pomoci.
Linku první psychické pomoci mohou využít lidé, na které doléhá aktuální krizová situace, vyvolaná ohrožením zdravotní povahy. Volat tedy mohou ti, jež cítí strach z nemoci, či nákazy, obtížně zvládají karanténu, mají pocity bezmoci, těžce nesou izolaci, potřebují podporu při zvládnutí akutního stresu, cítí hněv nebo zklamání v souvislosti se současnou situací, kterou prožívají. Smyslem linky je poskytnout volajícím bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor v obtížné situaci, v níž se nacházejí. V případě potřeby jim může pracovník linky doporučit odbornou péči a sdělit vhodné kontakty. Interventi SPIS denně obslouží 80-100 hovorů, z toho průměrně 20 delších, s intervenční tématikou.
2. Linka kolegiální podpory – pracovníci ve zdravotnictví
Linka kolegiální podpory pro pracovníky ve zdravotnictví je v provozu od 30. března a na jejím vzniku i provozu se významně podílí Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje. Ke zprovoznění linky poskytla technickou podporu, její rychlý vznik pak umožnili IT pracovníci organizace. Doslova přes víkend a s velkou ochotou pomoci totiž dokázali připravit podmínky a zprovoznit veškeré technické zařízení, nutné pro chod linky. Samotnou obsluhu zajišťují členové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), jenž sdružuje speciálně vyškolené zdravotníky. Linka je k dispozici na číslech: 607 400 591 a 720 219 618.
Po aktivaci čísla je volající zdravotník spojen s pracovníkem linky, nabízející v non-stop režimu první psychickou podporu. Linku kolegiální podpory mohou kontaktovat pracovníci ve zdravotnictví, na něž doléhá aktuální krizová situace. Jde přitom nejen o ty, kteří jsou zapojeni do přímé péče o pacienty, ale také o vedoucí pracovníky, operátorky tísňových linek, či farmaceuty. Na ty všechna doléhá v těchto dnech vysoká profesní zátěž. Účelem linky kolegiální podpory je poskytnout pracovníkům ve zdravotnictví bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor, základní doporučení pokud jde o zvládnutí jejich stresového zatížení, obav, frustrace, emocí, naplnění základních potřeb. Velkou výhodou telefonické formy poskytované služby je její okamžitá dostupnost, a to i v době, kdy je pracovník právě na svém pracovišti, a má jen krátký časový prostor s někým v klidu hovořit. Rovněž v době přísné karantény je telefonní podpora možná bez omezení a rizika přenosu infekce. Linka je zcela anonymní a hovory samozřejmě nejsou monitorovány.