Mistrovství ČR řidičů záchranných služeb je sportovním podnikem určeným pro profesionální řidiče „rychlých“ sanitek. Je zaměřeno čistě na řidičské výkony a při přípravě pravidel je dbáno na rovnost všech účastníků, bez ohledu na vzdálenost, jakou musí do místa závodu urazit. Pravidla jsou připravována ve spolupráci s předními činovníky Autoklubu České republiky a samotný závod je organizován zkušeným pořadatelským týmem Auto klub Barum Zlín v AČR, stojícím mimo jiné za populární Barum Czech rally Zlín. Podporu má nové sportovní klání i u Asociace zdravotnických záchranných služeb České republiky.
Soutěž je vypsána pro řidiče zdravotnických záchranných služeb, kterých v ČR působí 14 a každou zastupují 2 řidiči. Není bez zajímavosti, že ani ne do 24 hodin od zveřejnění první informace o pořádání tohoto závodu potvrdilo svou účast 11 krajských organizací. Podobný závod, zaměřený čistě na řidičské umění, se doposud nikde na území ČR nepořádá, a tak možná právě nyní vzniká nová tradice.
Jak již bylo uvedeno výše, je záměrem závodu prověřit uměni řidičů, a to jak přímo za volantem, tak jejich mechanickou zručnost a zcela oprávněně také znalosti z pravidel silničního provozu. V tomto duchu jsou připraveny 4 disciplíny, nazvané automobilový slalom, přesnost, výměna kola a test.
Jízda na přesnost
Celá trať je složena z několika úkolů, kdy je rozhodujícím kritériem přesnost provedení. Při slalomu vpřed a vzad je hodnocen každý kontakt s kuželem vytyčujícím dráhu. Při zastavení vpřed musí řidič nejprve projet pravým předním kolem přesně mezi 2 desky vzdálené od sebe 30 cm a následně zastavit co nejblíže pevné překážky tvořené plastovým svodidlem. Při couvání do garáže se hodnotí vzdálenost od pevné překážky za vozidlem a asi nejsložitějším úkolem je podélné stání, kde je nutné ukrýt celé vozidlo do profilu vyznačeného místa a zastavit co nejblíže překážky za vozidlem.
Aby byly podmínky pro všechny účastníky stejné, mění se velikost jednotlivých prvků podle rozvoru a celkové délky vozidla, se kterým se řidič disciplíny zúčastní. Nebude tak docházet k situaci, kdy by byl zvýhodněn řidič v nejmenším autě. Pro zdůraznění umu jednotlivých řidičů budou ve všech vozidlech vyřazeny z činnosti všechny pomůcky, jako couvací kamery, senzory či parkovací asistenti.
Automobilový slalom je skutečnou závodni disciplínou, ve které se pod hlavičkou Autoklubu ČR, jakožto národní sportovní autority pro automobilový sport, pořádá samostatné mistrovství České republiky. Jeden z podniků šampionátu se odehrává již tradičně na zkušební dráze firmy Continental Barum v Otrokovicích a stal se také předlohou jedné z disciplín pro řidiče záchranáře. Základní pravidla (systém penalizací za neprojeté brány) jsou stejná a trať dozná jen minimálních úprav, které vyžaduje organizace toho podniku. Všichni řidiči se totiž této časti závodu zúčastní na identických vozidlech, a tak je potřeba, aby start a cíl byly na stejném místě.
Výměna kola
Jízda na přesnost proběhne se sanitkami a největší zvláštností této části bude možnost vidět v akci různorodou techniku z celé České republiky. V teto disciplíně nepůjde o rychlost, ale především o přesnost jízdy a správné provedeni všech předepsaných manévrů. Přesto všechno se nemohou řidiči při plnění úkolů úplně loudat, protože na splnění celé předepsané trati mají časový limit 4 minuty.
Poslední disciplínou, kterou mohou přítomní diváci sledovat, je výměna kola. Ta bude probíhat na připraveném osobním vozidle a půjde o rychlost a správnost provedení. Úkol začíná na pokyn rozhodčího v okamžiku, kdy řidič sedí za volantem. Jeho úkolem je vysednou, vyložit ze zavazadlového prostoru rezervní kolo a nářadí, připraveným heverem zvednou vozidlo, vyměnit pravé přední kolo, použité nářadí a kolo uložit zpět do zavazadlového prostoru, spustit vozidlo na zem a vrátit se zpět za volant. Měřeni času končí v okamžiku, kdy zavře řidičovy dveře.
Pravidla silničního provozu
V testu budou na řidiče čekat především záludné otázky především z provozu vozidel používajících výstražné zařízení a správné řešení jízdních situací. Na přípravě testu se podílí zkušený učitel autoškoly působících na jedné ze záchranných služeb v České republice.
Formát závodu je jednodenní, bude začínat v ranních hodinách administrativními přejímkami, rozpravou a prohlídkou připravených úkolů. Vzhledem ke vzdálenosti pro účastníky zejména z Čech bude možnost absolvovaní přejímek již v pátek večer cestou na ubytování. Během dne pak na řidiče čekají 2 průjezdy slalomovou zkouškou a jízdou na přesnost a po jednom kole výměny kola a testu. Vyhlášení nejlepších v kategoriích jednotlivců i záchranných služeb by mělo proběhnout po skončeni soutěže.
Celá akce je organizována jako přístupná veřejnosti, mimo samotných závodních jízd bude k viděni i další technika ZZS Zlínského kraje a možnost dozvědět se vice o fungováni zdravotnické záchranné služby nejen ve Zlínském kraji.
Leták 1.Mistrovství ČR řidičů záchranných služeb
Kontaktní osoba pro spoutěžící posádky:
Martin Konečný, ZZS ZK
martin.konecny@zzszk.cz