Aktuálně

Zdravotnické záchranné služby slaví Den linky 155. Dispečeři ročně přijmou přes 1,7 milionu tísňových volání

15. 05. 2024

Každou minutu vyjedou v České republice na pomoc pacientům v průměru dva sanitní vozy. Na počátku naprosté většiny těchto výjezdů je volání na tísňovou linku 155. A právě Den linky 155 slaví zdravotnické záchranné služby už tuto středu, na kterou připadá symbolické datum 15. 5.

Den linky 155 je už tradiční příležitost, kdy vyzdvihnout vedle prevence a poskytování první pomoci také nasazení záchranářských a lékařských posádek v terénu i „neviditelnou“ práci operátorek a operátorů tísňové linky 155, kteří jsou prostřednictvím telefonu a rad udílených volajícím u událostí jako první zdravotníci.

V případě zdravotních komplikací mají volající na tísňovou linku jistotu, že se po vytočení čísla 155 spojí v řádu sekund s profesionálním zdravotníkem, který je vyslechne, udělí potřebné rady, a v případě nutnosti vyšle na pomoc i posádku záchranné služby. Podle souhrnných údajů Asociace zdravotnických záchranných služeb přijali v loňském roce dispečerky a dispečeři přes 1,7 milionu tísňových volání. Na základě těchto hovorů evidují záchranné služby přes milion (1,022 milionu) řešených událostí.

Po rekordním roce 2022 tak představoval rok 2023 v celorepublikovém počtu řešených událostí mírný pokles, a to přibližně o 6 procent. I tak se ale světla některého ze sanitních vozů záchranné služby, který míří k pacientům, v České republice rozblikají každou půl minutu.   

Péči pacientům u nás v loňském roce poskytovalo 619 výjezdových skupin, které vyrážely z 321 základen. Každá zdravotnická záchranná služba u nás disponuje vlastním dispečinkem, v krajích a hlavním městě je jich tedy celkem 14.

Vytočením tísňové linky 155 dávají volající do pohybu celý řetězec přežití, jehož jsou důležitou součástí. Jejich spolupráce s operátorem, který jim po celou dobu udílí jasné instrukce, zásadně přispívá k účinné pomoci a nezřídka k záchraně pacientů přímo ohrožených na životě.

Jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?

  • Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
  • Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vyřešit vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
  • Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.
  • Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se člověk, který potřebuje pomoc, nachází.
  • Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.
  • Nemusíte mít strach, protože i laika profesionálové na tísňové lince navedou k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.
Zdravotnické záchranné služby slaví Den linky 155. Dispečeři ročně přijmou přes 1,7 milionu tísňových volání
Zdravotnické záchranné služby slaví Den linky 155. Dispečeři ročně přijmou přes 1,7 milionu tísňových volání