Z celé dodávky dnes ZZS JmK převzala od svého zřizovatele čtyři nové sanitní vozy Mercedes Benz Sprinter 419 CDI. Tyto sanity mají zabudovanou kompletní zdravotnickou zástavbu a všechny výstražné systémy, v souladu s příslušnou legislativou ČR. Jde o nejsilnější výkonovou variantu, což je 140 kW (190 koní), vozidla jsou vybavena automatickou převodovkou 7G - Tronic Plus. Jsou v nich hydraulická nosítka a také jednotka C-Roads, která mimo jiné umožňuje vozidlům integrovaného záchranného systému preferenci na semaforech, na některých brněnských křižovatkách tak lze předpokládat zrychlení průjezdu a zvýšení bezpečnosti účastníků provozu. „Snažíme se o to, aby naše sanitky byly neustále vylepšovány, což má být přínosem jak pro pacienta, tak pro naše zdravotníky,“ vysvětluje Hana Albrechtová, ředitelka ZZS JmK. A dodává: „Vozidla navíc plní nejnovější emisní normu EURO 6, ráda konstatuji, že i při plnění náročných výjezdových úkolů myslíme při pravidelné obměně vozového parku na ekologii.“
Nyní převzaté vozy budou rozmístěny na výjezdové základny na územních odděleních Hodonín, Blansko a Vyškov. Jedná se o sanitky z dodávky, která čítá celkem 15 kusů, už v červnu dostali jihomoravští záchranáři šest nových aut, která směřovala na územní oddělení Brno, Vyškov, Břeclav a Znojmo. Zbývajících pět sanitek dorazí na podzim. „Pořizovací cena jednoho velkého vozidla s nosítky je necelých 5 milionů korun, finance jdou kompletně z našeho rozpočtu. Jsme hrdí na to, jak dobře integrovaný záchranný systém v našem regionu funguje a děláme vše pro jeho podporu,“ říká hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.
Kromě mercedesů byly dnes převzaty i dva vozy Škoda Kodiaq, také tato auta jsou plně vybavena k poskytování přednemocniční neodkladné péče, nejde však o transportní prostředek. „Jihomoravská záchranka využívá tzv. setkávací neboli rendez-vous systém, který se stále více osvědčuje pro svoji flexibilitu a také pro efektivnější způsob využití doktorů, proto se z Brna rozšiřuje po celém kraji,“ upřesňuje radní pro zdravotnictví Karel Podzimek.
Systém funguje tak, že lékařská posádka přijede na místo události v menším voze a poskytuje péči pacientovi. Velká sanitka jej pak převeze za doprovodu doktora do nemocnice. Pokud tento doprovod není nutný, může být lékař uvolněn pro další zákrok, i to je výhoda zmíněného systému. První škodovka poputuje na brněnskou výjezdovou základnu Ponava. Druhá bude sloužit inspektorům provozu (dále IP). Jedná se o speciální složku, IP je záchranář, který je zpravidla v nejvyšší naléhavosti vysílán jako výpomoc zasahujícím týmům. Na starosti má však také např. řízení mimořádné události, vyjíždí na pomoc napadeným posádkám nebo zajišťuje dodávky pomůcek a léků výjezdovým skupinám. Škodovky obdržela ZZS JmK v rámci celé dodávky dohromady 3, jedno auto začalo v provozu jezdit už v červnu, a to na základně v Brně-Černovicích v rámci výše zmíněného setkávacího systému.
Poznámka:
cena vozu RLP/RZP je 4 922 280,00 Kč vč. DPH
cena vozu pro IP je 2 849 550,00 Kč vč. DPH
cena vozu pro setkávací systém je 2 718 870,00 Kč vč. DPH
Celková cena za všechna vozidla je 82 121 490,00 Kč vč. DPH.
„Jihomoravská záchranka má v denním provozu 55 posádek, se kterými hospodaří operační středisko. Událostí je za 24 hodin průměrně 300, v těchto náročných letních dnech však někdy i 350. Je ale třeba vzít v úvahu, že výjezdů je ještě více, protože k jedné události může být vysláno více sanitek. Včetně záložních vozidel má v současné době naše organizace přibližně stovku mercedesů a dvě desítky škodovek. Počet najetých kilometrů se v posledních letech zvyšuje, vloni naše sanitky ujely celkem 3 165 738 km. Jsem ráda, že o ně můžeme pečovat ve vlastním moderním autoservisu,“ uzavírá Hana Albrechtová.
Mgr. Michaela Bothová, tisková mluvčí ZZS JmK